6 tipů na svátky s cukrovkou 2. typu – Vánoce a Silvestr

Team Jídelní plán | 30. 11. 2023

Vůně skořice ve vzduchu, klasické pohádky či horké kakao před televizí… Také se už tak moc těšíte na vánoční čas? Vánoce a Silvestr nejsou jen svátky klidu a míru, ale také časem oslav rodiny, lásky či přátelství. Tyto oslavy se mnohdy nesou ve znamení hojnosti a stoly se nám prohýbají pod váhou všelijakých dobrot. Pro osoby, které mají diabetes 2.typu, může však toto období představovat i obrovskou výzvu udržet si zdravý životní styl a optimální stravování, v souladu s jejich dietou. Nemusíte se však ničeho obávat. Máme tu pro vás pár tipů, jak si užít tyto kouzelné svátky naplno, bez starostí a hlavně beze strachu o své zdraví či glykémie. Začtěte se do našeho článku a inspirujte se chutnými recepty, které jsme pro vás vybrali.

Svátky s cukrovkou 2.typu

U cukrovky je strava při usilování o dosažení a udržení optimálních hladin cukru v krvi klíčovou. Při snaze o lepší glykémie či při pokusu o remisi (stav podobný uzdravení) je potřebné nastavení vhodného jídelníčku v dlouhodobém horizontu. A proto mohou Vánoce, které jsou spojeny s oslavami a hromadou chutného jídla, představovat pro diabetika velkého strašáka. Tak to ovšem být nemusí. Základem je vždy připravenost, opatrnost a kontrola. A co to znamená? Připravte si sváteční menu dopředu, tak aby bylo v souladu s vaší nastavenou dietou. Zvolte vhodné a zdravější varianty potravin. Co se týče kontroly – nezapomínejte ani na pravidelné měření hladin cukru v krvi. Bude pak pro vás jednodušší odsledovat, jak jednotlivé potraviny hýbou vašimi glykémiemi, a následně je ze stravování vyřadit nebo nahradit jinou, vhodnější, variantou. Měříme zpravidla celkem 4x denně: nalačno a 1 hodinu po velkých jídlech (snídaně, oběd, večeře). Minimálně na začátku je velmi nápomocné si vést glykemický deník, kam si tyto údaje budete zapisovat.

Cílové “zdravé” hodnoty krevního cukru, o které se snažíme, jsou následující: 

  • nalačno 3,5 – 5,3 mmol/l 
  • za 1 hodinu od začátku jídla 5,0 – 7,8 mmol/l
  • za 2 hodiny od začátku jídla  5,0 – 6,7 mmol/l 

Snížení glykémií nalačno do zdravých hodnot je obvykle delší proces, který zahrnuje zhubnutí nadměrných tukových zásob. V případě glykémií po jídle ale vidíte téměř ihned, zda byl pokrm hůře nebo lépe sestavený.

6 tipů jak se z glykémií nezbláznit během Vánoc

  • Jezte do syta, ale nepřecpávejte se. Užívejte si sváteční jídla, nicméně vždy s mírou – a pokud to jde, upravte si tak, aby byly pro vaše glykémie příznivější. Určite to nemusí být na úkor jejich chuti. A možná se pochutnáte i víc.
  • Vybírejte si potraviny s nízkou glykemickou náloží. Glykemická nálož je kombinací glykemického indexu (GI) a množství sacharidů ve snědeném množství potraviny. GI vyjadřuje, jak rychle potravina zvyšuje hladinu cukru v krvi. Potraviny s nízkým GI mají GI pod 55, střední GI je mezi 55 a 70 a vysoký GI se udává nad 70. Množství sacharidů v porci nám pak říká, jak moc budou glykémie ovlivněny.
  • Omezte příjem sacharidů. Jejich přílišná konzumace je hlavní příčinou zvýšených hladin cukru v krvi po jídle. Snažte se omezit příjem sacharidů na 40 až 50 gramů na jedno celé jídlo.
  • Přijímejte dostatek bílkovin a vlákniny. Pomáhají zpomalit vstřebávání cukru do krve. Také mají sytící efekt. Vláknina, nejlépe ve formě zeleniny, zaplní žaludek, nepřejíte se pak tak snadno. A s dostatkem bílkovin máte pocit sytosti déle a vyvarujete se tak zbytečného nadměrného mlsání.
  • Alkohol s mírou. Alkohol má vysokou kalorickou hodnotu. Přispívá také ke ztukovatění jater – a tím i zhoršování cukrovky 2. typu.  Proto si dejte pozor na množství a druhy alkoholu, které konzumujete. Polosladká a sladká vína, pivo a likéry mohou glykémie zvyšovat opravdu hodně.
  • Nezapomínejte na pitný režim. Dostatečná hydratace může pomáhat udržovat hladinu cukru v krvi v normě. Příjem vody a minerálů je tedy během svátků obzvláště důležitý. Čistá voda, bylinkové čaje, neochucené minerální vody a domácí masové vývary a z nich připravené polévky jsou výbornou volbou. Mnoho vody a minerálních látek obsahuje i zelenina.

Zdravější Vánoce 

Strava a správné nastavení jídelníčku je při cukrovce 2.typu klíčovým. Přesto by však jídelníček neměl vypadat jako „hladová dieta“. Cílem není si dobroty odepírat a trápit se nad obsahem každého talíře, jde o to najít rovnováhu a zdravější či vhodnější varianty věcí, které máme tak moc rádi. Připravili jsme si pro vás několik tipů na chutné tradiční vánoční recepty, připravené trošku netradičním způsobem. Zdravé, ale pořád stejně výborné.

Svátky s cukrovkou 2.typu

Zkuste i cukroví…

Běžné cukroví obsahuje mnoho kalorií a cukrů, a tak není při cukrovce úplně vhodné. Lze ale připravit cukroví, které je pro naše glykémie příznivější a přesto výborné. Zkuste například speciální úpravy těchto klasik:

Další recepty na skvělé cukroví, ve vhodnější verzi pro diabetiky, najdete v naší online mini kuchařce zdarma. Všechny recepty jsme sami vyzkoušeli a jsou výborné!

tipy na vánoční cukroví pro diabetiky při cukrovce

Zdravější Silvestr

S vánočním obdobím je spojen i Silvestr – oslava příchodu nového roku, kde se také plnému stolu či chutným dobrotám vyhneme jen stěží. Avšak nesmutněte. Pokud už plánujete silvestrovský večírek u vás doma, nebo jste byli na jeden pozváni, naplánujte a připravte si chutné vhodnější varianty občerstvení. Nejen že jimi vaše hosty okouzlíte, nikdo ani nerozezná, že jde o zdravější alternativu. A jaké pochoutky si můžete připravit? Vyzkoušejte jeden z našich receptů.

Svátky s cukrovkou 2.typu

Vánoce a Silvestr jsou bezesporu časem radosti a hojnosti, ale pro pacienty s cukrovkou 2.typu mohou představovat i určité výzvy. S předem připraveným plánem, chytrými náhradami a zdravými recepty si však lze těchto svátků užít plnými doušky a bez zbytečných starostí. Nezapomínejte, že klíčem je umírněnost a rovnováha. Inspirujte se přiloženými recepty a vytvořte si své vlastní sváteční menu, které bude nejen chutné, ale také vhodné k udržení optimální hladiny cukru v krvi.

Praktický průvodce Vánoci

Abyste si mohli užít Vánoce i s cukrovkou 2. typu naplno, připravili jsme pro vás s naší nutriční terapeutkou a dalšími členy týmu kompletního průvodce svátky s cukrovkou ve formě e-knížky. Věříme, že vám pomůže užít si Vánoce v klidu, s dobrým jídlem a přitom bez glykémií v nebesích. Užijme si Vánoce s respektem k našemu tělu – ať se cítíme dobře. Zdraví je přeci jen ten nejlepší dárek.

Krásné Vánoce!

Přejeme vám klidné a radostné prožití vánočního období, plné lásky, pokoje a nezapomenutelných okamžiků v kruhu vaší rodiny.

Máte stravování o svátcích v malíčku, ale trápí vás sestavení dlouhodobého jídelníčku či nastavení stravovacích návyků? Přečtěte si náč článek Dieta při cukrovce: Jak na zdravý jídelníček pro diabetiky 2. typu, kde se dozvíte odpovědi na vaše dotazy.

Team Jídelní plán

Team Jídelní plán

Misí webové aplikace Jídelní plán je být pomocníkem na cestě pacientů k trvalé změně životního stylu a k jejich zdravějšímu JÁ. Chceme nabízet uživatelům kvalitní a ucelené informace o výživě a jejím vlivu na zdraví, v souladu s nejnovějšími vědeckými poznatky a podporovat je ve změně pomocí naší webové aplikace a jejích programů Setřes diabetes a DiaMáma.

Další články, které by vás mohly zajímat…

Přihlaste se k odběru užitečných emailů 

Zdarma vám pravidelně zašleme zajímavý obsah přímo do vaší emailové schránky.

Chcete pro sebe více?

Vzorový jídelníček, tipy na zdravé recepty a komplexní informace?

V našich článcích najdete základní informace. To pravé „zlato“ na vás čeká v našich online programech. 

Online kurz DiaZáklad

Kurz shrnuje, co by měl znát úplně každý cukrovkář. Pro pacienty, kteří pro sebe chtějí “začít něco dělat” a poznat základy. 10 lekcí během 10 dní. 

vzdělávací program pro diabetiky život 2.0

Online kurz Život 2.0

Pro pacienty, kteří chtějí nemoc výrazně zlepšit nebo ji až úplně setřást (dosáhnout tzv. remise) a případně se i zbavit léků. 3 intenzivní měsíce změn a podpory. 

online nutricni poradenstvi pro diabetiky

Online nutriční poradna

Individuální nutriční konzultace s nutričním terapeutem přímo pro diabetiky 2. typu. Dlouhodobě udržitelné výsledky, bez extrémů, bez hladu i „zázračných pilulek a hubnoucích nápojů“.